Door de bril van ‘Leezer’ #2 Cannondale Scalpel Carbon 2

Terug naar Nieuws & blog

Door de bril van ‘Leezer’ #2 Cannondale Scalpel Carbon 2

Tom Leezer – oud wielerprof én sinds kort onze collega – was een van de beste stuurmannen in het profpeloton. Hij wist zich als meesterknecht goed te positioneren, met zijn kopman in het achterwiel. Nog altijd stapt Tom met veel plezier op de fiets voor een mooie tocht door de heuvels. Zijn passie gecombineerd met al zijn ervaring, zorgt voor een bijzondere kijk op de fietswereld. Reden genoeg om hem periodiek aan het woord te laten in … Door de bril van ‘Leezer’!

Dit keer is het geen racefiets, maar de opvallende Cannondale Scalpel Carbon 2 die de aandacht van Tom heeft getrokken. Bij het zien van de opvallende oranje mountainbike snappen wij goed waarom! Deze cross country mountainbike is een vernieuwde klassieker die bekend staat om zijn baanbrekende vering en vernieuwde geometrie. En of je met deze Scalpel ook echt snel kunt fietsen? Dat heeft Tom voor ons uitgebreid getest!

Deze keer testte ik… de Cannondale Scalpel Carbon 2

Tijdens mijn wielercarrière ruilde ik in de wintermaanden de wegfiets graag in voor een mountainbike. Ik vond vooral de uitdaging in de meest technische parcoursen waar ik mijn vaardigheden verbeterde. Daarnaast kwam weer even het spelende kind in mij naar boven als ik het bos in ging. Sinds ik gestopt ben in oktober 2020 is de passie voor de mountainbike dan ook alleen maar groter geworden. Met mijn Cannondale Scalpel uit 2018 ben ik dan ook geregeld in Bergharen of in de bossen van Nijmegen te vinden. Nu ik de kans krijg om – zijn opvolger – de Cannondale Scalpel Carbon 2 met Lefty Ocho eens goed aan de tand te voelen, kan ik niet wachten om hem te gaan testen! Het grootste verschil volgens Cannondale? Een aanpassing in de geometrie en de vering die moeten er voor zorgen dat je nóg sneller en makkelijker de crosscountry parcoursen af kunt werken. Dat klinkt als muziek in mijn oren!

Het Rijk van Nijmegen

In de omgeving van Nijmegen liggen de prachtigste mountainbike parcoursen. Met maar liefst vier verschillende routes – rood, paars, blauw en groen – is het Rijk van Nijmegen dé plek om de Cannondale Scalpel eens uitgebreid te gaan testen. En omdat samen fietsen leuker is dan alleen, vroeg ik mijn zwager Martijn en buurman Guus om met mij mee te gaan. Martijn heeft de Scalpel Hi Mod 1 en Guus rijdt zelfs op het topmodel van Cannondale: de Scalpel Ultimate van 2021. Prachtig om drie liefhebbers bij elkaar te zien! Na het instellen van de demper, voorvork en wat laatste kleine aanpassingen, is het tijd om te gaan. 

We kozen voor de paarse route. Dit is een route die bestaat uit een paar mooie beklimmingen, technische bochten en lange afdalingen. Samen met de rode en blauwe route is deze prima geschikt voor de gevorderde mountainbiker. Tijdens de eerste afdaling kostte het mij veel moeite om in de buurt te blijven van Guus en Martijn. Nadat ik wat lucht laat ontsnappen uit de voorvork & demper en de rebound – die regelt hoe snel de vork terugveert nadat hij is in geveerd – open heb gedraaid voel ik het direct! De fiets is een stuk softer en dus comfortabeler geworden. Dit is wat ik zocht! 

Het allerfijnste aan deze Scalpel? Als doorgewinterde wegwielrenner maak ik soms nog wel eens een foutje op de mountainbike. Dan is het fijn dat deze fiets ze voor je corrigeert wanneer je nét de verkeerde lijn kiest. Hoe langer ik op de Scalpel reed, hoe meer eigen hij begon te voelen. Al met al een geslaagde eerste kennismaking! 

Goed geveerd!

Opvallend is dat de vering van deze Cannondale Scalpel een stuk progressiever is ten opzichte van zijn voorganger. Hierdoor voelt de fiets veel stijver aan, ook wanneer je met de vering open rijdt. Het stijve gevoel komt niet alleen doordat de overbrenging op de demper gewijzigd is, maar bovenal door de vernieuwde Flex Pivot carbon platen bij de achterbrug. Deze creëren een virtueel draaipunt op de flex van het carbon. Het grootste verschil met een normaal draaipunt? Een normaal draaipunt biedt altijd dezelfde weerstand bij het draaien, terwijl een Flex Pivot weerstand opbouwt. Zo blijft het achterwiel veel beter aan de grond en heb je meer grip tijdens een hobbelige trail. Handig toch?!

Is de Cannondale Scalpel Carbon 2 ook snel op een technisch parcours?

Zeker weten! Tijdens een rondje ouderwets ‘knallen’ op de rode – meest technische – route, voelde ik dat deze Cannondale ook op hoge snelheid enorm veel vertrouwen geeft. Heuvel op gedraagt de fiets zich als een ware hardtail en schiet ik omhoog. Heel fijn, want zo kan ik nóg sneller aan de afdaling beginnen! Door een aanpassing in het frame staat de vork vlakker en is de zitbuis steiler dan het vorige model. Hierdoor wordt de wielbasis wat langer, maar zit je zeker niet te ver achter het bracket. Zo blijf je – mede door de Cannondale HollowGram 25 wielset – enorm wendbaar. Natuurlijk draagt ook de Lefty Ocho voorvork bij aan de wendbaarheid van de fiets. De vork mist ook gewoon een poot! Hoewel deze Lefty niet per se beter is dan zijn voorganger, is hij wel een hoop gewicht kwijt. Qua design vind ik hem zeker verbeterd. Bij het oude model zag je nog de stukjes carbon elkaar overlappen en nu is hij egaal zwart. Een net en clean design. Daar houd ik van!

Op jacht naar een nieuw PR!

Wanneer ik een uurtje vrije tijd heb, ga ik graag naar Bergharen om daar in het bos een aantal rondjes te rijden. Het voornaamste doel? Mijn persoonlijk record op het Strava-segment verbeteren! Op een woensdagmiddag ga ik een nieuwe poging wagen. Dit keer natuurlijk met de Scalpel Carbon 2.

Na een eerste rondje op het parcours in Bergharen, geef ik vol gas. Het accelereren gaat vanzelf en ik ervaar direct het race gevoel! Toch wel een opvallend verschil met zijn voorganger die juist een wat relaxter gevoel geeft. De aangepaste geometrie en vering doen inderdaad wat er wordt beloofd. 2,5 kilometer later stop ik de klok. Maar liefst 12 seconden van m’n snelste tijd afgesnoept! Zo zie je maar: op een mooie lus als deze – waar je ook met de crossfiets op kan rijden – voelt de Carbon 2 niet alleen sneller, hij is het ook! Ik weet het, er waren teveel variabelen voor een betrouwbare meting, maar hij was toch echt de snelste.

Shimano XT

Na twee weken moet ik hem helaas weer inleveren. Tijdens het schoonmaken zie ik de Shimano XT schakelgroep. Dat is vreemd denk ik bij mezelf…Na al die keren fietsen heb ik er nog niet echt bij stilgestaan. Zelf rijd ik met XTR Di2 van twee jaar geleden. Behalve de esthetica is me dus qua functionaliteit niet echt een heel groot verschil opgevallen. Tuurlijk, de XT groep schakelt mechanisch en is iets zwaarder dan zijn duurdere broer, maar puur qua ‘werkzaamheden’ doet hij het uitstekend. Hij remt erg goed en schakelt prima. Een leuke eerste kennismaking!

Is het nu tijd om de oude Scalpel in te ruilen voor de nieuwe?…

Ik las zojuist mijn tekst hierboven terug en realiseer me dat ik wel een verkoper van Cannondale had kunnen zijn. Zo’n positieve tekst! Goed, over de kleurstelling valt te twisten, maar je weet één ding zeker: met deze oranje fiets ben je altijd welkom in Nederland. Houd je toch niet van het opvallende oranje? ik kan alvast verklappen dat de 2022 kleurstelling van de Carbon 2 weer een stuk neutraler wordt.

Heeft deze Cannondale dan helemaal geen nadelen? Wat mij betreft zou de fiets nog iets lichter kunnen zoals bij zijn duurdere broers, de Scalpel Hi Mod 1 en de Scalpel Ultimate. Deze fiets is namelijk 11,06 kilo en de andere modellen gaan mooi onder de 10 kilo. Verder kun je ervoor kiezen om de fiets een upgrade te geven. Zo kun je bijvoorbeeld de groepset, het stuur of de wielset veranderen. Of je daarmee veel zal winnen qua tijd, betwijfel ik. Waar Cannondale vroeger begon met de Scalpel als een racemachine en de Scalpel 29 meer richting een marathon model ging, zijn ze met deze Scalpel Carbon 2 weer helemaal terug bij de essentie: een vlijmscherpe cross-country racemachine. En dat vind ik prachtig. Sterker nog, ik twijfel of ik mijn oude model niet zal inruilen voor het nieuwe model…

Merk & type:Cannondale Scalpel Carbon 2
Voorvork:Lefty Ocho Aluminium
Achter demper:Flox Float DPS Performance Elite EVOL
Groep:Shimano XT 12 speed
Wielen:HollowGram 25 Carbon
Banden:Schwalbe Racing Ray & Racing Ralph
Stuur: Aluminium
Gewicht: 11.06 kilo

Het allereerste item van Door de bril van Leezer gemist? Je leest ‘m hier!

Deel dit bericht

Terug naar Nieuws & blog