Elektrische fietsen zijn de laatste jaren steeds gangbaarder geworden in het Nederlandse straatbeeld. Relatief nieuw zijn de Speed Pedelecs, ook wel High Speed fietsen of S-Pedelecs genoemd. S-Pedelecs zijn fietsen die tot 45 km/u trapondersteuning bieden. Ze zijn dus aanzienlijk sneller dan de gangbare elektrische fietsen die tot een snelheid van 25 km/u ondersteunen. Opvallend bij deze fietsen is dat je het gevoel hebt maximale ondersteuning te krijgen zodra je kracht zet op de pedalen. De Speed Pedelec brengt dan ook bij iedereen die erop wegrijdt een grote glimlach op het gezicht.

De “funfactor” van deze fiets is dan ook bijzonder groot. Maar de Speed Pedelec is meer dan een leuk speeltje. Het is een fiets die weleens het toekomstbeeld van het elektrisch fietsen zou kunnen zijn.

  

Mogelijkheden

Voor iedereen die bijna dagelijks in de file staat op weg naar het werk is de Speed Pedelec een serieuze optie. De  fiets brengt je supersnel naar je bestemming, zonder dat het je een nat bezweet shirt bezorgt. Iemand die op 25  kilometer afstand van zijn werk woont en dagelijks dus 50 kilometer aflegt zal daar in een stedelijke omgeving met  de auto al snel meer dan een uur over doen. Met een Speed Pedelec is in veel gevallen dezelfde of zelfs een snellere  tijd haalbaar. Dat komt omdat je met de fiets geen last hebt van files, je geen tijd verliest met parkeren en er met de  fiets veelal een snellere route mogelijk is (binnendoor zonder oponthoud).

Dat maakt de Speed Pedelec een bijzonder interessant alternatief voor de auto, ook voor langere afstanden. Als de  woon-werkafstand maximaal 80 kilometer is, dan is de Speed Pedelec vaak al een beter, gezonder, goedkoper en milieuvriendelijker vervoermiddel dan de auto of het openbaar vervoer. De Speed Pedelec combineert snelheid met kostenbesparing en is bovendien veel leuker dan de auto!

 

Uitvoeringen

Op dit moment zijn Stromer en Specialized de meest succesvolle merken die een goedgekeurde Speed Pedelec op de markt brengen. Beide merken hebben fietsen die tot 45 km/u ondersteuning bieden. Het mooie van deze fietsen is dat ze er op het eerste gezich uitzien als mountainbikes. De accu is volledig in het frame geïntegreerd en de motor is redelijk onopvallend geplaatst. Je kunt de fiets “kaal” kopen, maar ook volledig uitrusten met spatborden, bagagedrager en volwaardige verlichting. 

 

 

 

 

De allernieuwste generatie Speed Pedelecs gaat nog een stap verder. De Stromer ST2 is voorzien van een op cloud gebaseerd platform waarmee je de fiets kunt connecten met je smartphone. Via een speciale app kun je op die manier de prestaties van je fiets aflezen, de fiets op afstand blokkeren en deblokkeren, traceren en de verlichting inschakelen. Via de cloud kun je de software in je fiets updaten, zien wanneer er een servicebeurt nodig is, de locatie van je fiets achterhalen en nog veel meer.

De Stromer ST2 beschikt dan ook over bluetooth, GPS, GSM en een USB aansluiting. Eigenlijk is de fiets van de toekomst nu al voor iedereen beschikbaar.

De actieradius van de ST2 is maximaal 150 km en de motor is nog kleiner gemaakt.  

 

 

Veel goedkoper

Afhankelijk van de fiets die u kiest en de bijbehorende accu en motor kost het opladen van de accu tussen 0,05 en 0,10. Daarmee kun je, ook weer afhankelijk van de accu en van de trapondersteuning, tussen de 50 en 150 km. fietsen. Om 100 kilometer te kunnen rijden met een benzineauto betaal je (bij een verbruik van 1:15 en een literprijs van 1,75) ruim 11,00 om dezelfde afstand te kunnen afleggen. De kosten voor het verbruik van een elektrische fiets bedragen dus nog geen 1% van de kosten van het verbruik van een auto.

Wanneer je jaarlijkst 5.000 kilometer zou afleggen (nog geen 100 kilometer per week) op een elektrische fiets in plaats van met de auto, dan is de besparing op jaarbasis aan brandstof minimaal 545,00 (550,00 benzine voor de auto en 5,00 aan elektriciteit voor de fiets).

Daarnaast zijn de onderhouds-, verzekerings-, en belastingkosten van een auto vele malen hoger dan die van een elektrische fiets. Datzelfde geldt voor de aanschaf- en afschrijvingskosten: Voor een kleine auto betaal je al snel 10.000,- en voor een Speed Pedelec zijn de aanschafkosten vaak nog geen ⅓ deel hiervan.

De kosten voor het parkeren van de auto zijn in de grotere steden in Nederland steeds hoger. Voor het stallen van de fiets wordt vaak niets of slechts een klein bedrag gevraagd. Bovendien zijn in de meeste grotere steden fietsenstallingen veelal dichtbij het stadscentrum geplaatst waardoor de resterende loopafstand klein is.

 

Zeer milieuvriendelijk

De uitstoot van een elektrische fiets is natuurlijk nul. Het opwekken van de energie die nodig is om de accu op te laden zorgt natuurlijk wel voor uitstoot. Nieuwe energiebronnen als windenergie en zonne-energie zijn daarentegen in opkomst en zorgen voor aanzienlijk minder Co2 uitstoot.

Een brandstofauto stoot als hij rijdt altijd Co2 uit. Bovendien kost het produceren en transporteren van fossiele brandstoffen ook energie waarbij Co2 uistoot plaatsvindt. De uitstoot tijdens een ritje van 100 kilometer met een (kleine) benzineauto is zo’n 8800 gram CO2. Voor een grotere en zwaardere auto is dat meer. 

Wanneer je met je fiets stilstaat, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht, dan verbruikt de fiets geen elektriciteit. Wanneer een auto stilstaat, bijvoorbeeld in een file of voor een verkeerslicht, en de motor blijft draaien, dan is de uitstoot nog steeds aanwezig.

 

 

Wettelijke eisen

Op dit moment mogen alleen de door de RDW goedgekeurde Speed Pedelecs in Nederland rondrijden. Deze fietsen moeten worden voorzien van een blauw (snorfiets-) plaatje. Omdat de Speed Pedelec onder de snorfietsen valt is er geen helmplicht en moet de fiets op het fietspad rijden. Een fietshelm is overigens wel aan te raden, want de snelheden die je op deze fiets bereikt zijn aanzienlijk. Hoe de wetgeving er in de toekomst uit komt te zien is nog niet duidelijk. Na 2017 worden de regels omtrent het gebruik van de Speed Pedelec op de openbare weg mogelijk herzien.