Iedere sportieve fietser herkent het: nét genoeg afremmen om de bocht of het hobbeltje te halen. Het opzoeken van de limiet geeft een heerlijk gevoel, maar waar ligt die limiet? Hoe ver kan je gaan?

Als je de limiet eenmaal gevonden hebt, geeft je dat zowel feedback als vertrouwen voor de volgende keer. Het allermooiste is natuurlijk wel om de limiet van zowel de fiets als jijzelf zo ver mogelijk te zoeken en vinden.

Voor fietsers die in competitieverband fietsen is het enorm belangrijk om net dat kleine beetje meer te kunnen geven. Welke rem is nou het krachtigst? Welke rem geeft het meeste gevoel? En welke loopt voorop qua veiligheid?

 http://cdn.velonews.com/wp-content/uploads/2017/06/212A0347.jpg

Velgremmen

Op racefietsen komen velgremmen het meest voor. De kleine blokjes worden tegen de carbon of aluminium velg gedrukt waardoor het wiel weerstand krijgt. Zo raakt de fiets de snelheid langzaam maar zeker kwijt.

+/-

De velgremmen zijn makkelijk te vervangen, zijn relatief goedkoop en het gewicht is minimaal. Velgremmen zijn doeltreffend,  maar gevoelig, in regen verliezen de remmen veel kracht en het doseren is lastig, met een slag in je wiel zijn velgremmen nutteloos, ook de slijtage en hitte door de wrijving op je velg brengt risico’s met zich mee, lang afdalen geeft veel hitte en op een bepaald punt kan de velg knappen.

https://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2017/07/Specialized-Venge-Disc_Le-Tour-2017_Marcel-Kittel_disc-brake-aero-road-race-bike_03_front-brake.jpg

Schijfremmen

Mountainbikes en cyclocrossfietsen waren al langer uitgerust met schijfremmen, tegenwoordig doen ze hun intrede steeds vaker op de racefiets, de rem bestaat uit een schijf bevestigd aan één kant van de naaf, de remblokjes worden gecontroleerd op de schijf gedrukt waarna de fiets snelheid verliest.

+/-

Schijfremmen hebben veel voordelen, de remkracht is groot, het gevoel met de rem is aanzienlijk groter en vuil en regen hebben amper invloed op de remprestaties, vandaar het gebruik op mountainbikes en cyclocrossfietsen.

De nadelen zijn vooral praktisch: onderhoud bij deze soort remmen is lastig, ze zijn enorm gevoelig en moeten precies afgesteld worden. Race technisch gezien zijn de remmen ook niet ideaal, schijfremmen zijn nog lang niet zo aerodynamisch als velgremmen, ze zijn zwaarder en het snel vervangen van een wiel na een lekke band in een grote ronde is niet meer zo makkelijk.

De UCI heeft het gebruik van schijfremmen lange tijd verboden, gezien de kans op snijwonden bij valpartijen.*

*De UCI stelde een proefperiode in aan het begin van 2016. Na een verwonding bij prof-wielrenner Fran Ventoso (die waarschijnlijk werd veroorzaakt door remschijven) werd deze periode stopgezet. De proefperiode kwam begin 2017 terug. Marcel Kittel schreef geschiedenis door als eerste wielrenner in een Grand Tour te winnen met remschijven op zijn S-Works Venge ViAS Disc.

 

Hydraulisch/mechanisch

Schijfremmen zijn in zowel hydraulische als mechanische variant te krijgen, velgremmen daarentegen enkel in de mechanische variant. 

Hydraulisch werkt doormiddel van oliedruk. De olie wordt door de remkabel gespoten waardoor de druk toeneemt. Het voordeel hiervan is dat het remmen zo beter te doseren is.

Mechanisch werkt doormiddel van de oude vertrouwde remkabel, door te remmen trek je de remkabel strak en bewegen de blokjes richting de velg of schijf.

 

Hydraulisch versus Mechanisch

 

Veiligheid:                          velgremmenhttp://cdn1.cyclist.co.uk/sites/cyclist/files/styles/gallery_adv/public/2018/01/cannondale_synapse_hi-mod_disc_2018_07.jpg?itok=OBLsSfVs

Remkracht:                        schijfremmen

Gevoel:                               schijfremmen

Slijtage:                              schijfremmen

Onderhoud:                        velgremmen

Gewicht:                              velgremmen

Weer/vuil:                            schijfremmen

Aerodynamica:                   velgremmen

 

Score: 4-4

 

 

 

Regels

De UCI heeft het gebruik van schijfremmen lang in een proefopstelling bekeken. Na een proefperiode van maar maar liefst 4(!) jaar, heeft de UCI de knoop definitief doorgehakt: het gebruik van schijfremmen is per 1 juli 2018 toegestaan! De KNWU gaat hier natuurlijk in mee, en ook voor u, als schijfremmer, is het nu gewoon mogelijk om met alle toertochten en wedstrijden georganiseerd door de KNWU mee te rijden. 

 

Conclusie

De keus is lastig, het is een kwestie van prioriteiten. Voor de competitieve fietser zijn velgremmen voorlopig de beste keuze gezien de aerodynamica, het gewicht en het feit dat het nog niet is toegestaan in wedstijdverband. Mocht je het puur van de remkracht willen hebben, en door weer en wind willen fietsen, dan zijn de schijfremmen de beste optie.

De keus is aan jou!